Nie samą pracą ...

Oczywistym jest, że potrzebujemy snu i odpoczynku – to odbudowuje naszą energię. Wygląda jednak na to, że dość często nie regenerujemy się dostatecznie. Przeprowadzono na ten temat wiele badań*, i wskazują one, że odpoczynkiem możemy poprawić swoją produktywność zarówno w skali dnia (drzemka w ciągu dnia poprawia m.in. koncentracje i czas reakcji), jak i w skali wielu miesięcy (roczna ocena dokonywana przez przełożonych koreluje ze stopniem wykorzystania urlopu przez pracownika).
Dostarczanie sobie regenerującego odpoczynku nazywane bywa „nawykiem ostrzenia piły”, gdyż metafora wysiłku jakim jest piłowanie drewna tępą piłą dość dobrze oddaje sedno sprawy (ale przecież nie mam czasu naostrzyć, bo muszę piłować!). Co gorsza taka tępa piła może prowadzić do odkładania całego życia na później – nie czerpiemy z niego radości, nie realizujemy swoich pasji „bo przecież tyle jeszcze mam do zrobienia”...
Neil Fiore (autor metody i książki „The Now Habit”**) posuwa się do tego, że swoim klientom z tendencją do odkładania spraw na później, zaleca dokładne planowanie wszelkich rozrywek i przyjemności – mają zapisywać je w kalendarzu i konsekwentnie przestrzegać. Natomiast pozostały „wolny” czas pozwala im w części wypełniać wysokiej jakości działaniem. Paradoksalnie owocuje to szybkim kończeniem zaległych zobowiązań, wzrostem kreatywności i przywróceniem wiary we własne możliwości. Dzieje się tak dlatego, że wizja urlopu, popołudnia ze swoim hobby, czy soboty w gronie przyjaciół, dodaje energii do pracy, natomiast realizacja tych planów, pozwala prawdziwie odetchnąć i zregenerować siły.
Pisaliśmy już, że na ważne sprawy należy rezerwować sobie czas. Odpoczynek i rekreacja zaliczają się do tych ważnych spraw. Pasje i marzenia są po to, aby je realizować. Tak więc zaznacz sobie w kalendarzu czas na odpoczynek, rozrywkę i hobby – traktuj ten czas jak umówione spotkania. I ciesz się nim – zasługujesz na to.

(**) Trudny do zgrabnego przetłumaczenia angielski tytuł: The Now Habit: A Strategic Program for Overcoming Procrastination and Enjoying Guilt-Free Play” w polskim wydaniu brzmi dość niefortunnie: „Nawyk samodyscypliny. Zaprogramuj wewnętrznego stróża.

Masz jakieś refleksje lub pytania po przeczytaniu tego tekstu? Śmiało! - podziel się nimi w komentarzach. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz