Diagnoza – czyli co robisz ze swoim czasem

Niniejszy tekst, jest kontynuacją poprzedniego, mówiącego o tym jak zarejestrować wszystkie czynności, które wykonujesz w ciągu jednego dnia. Przedstawioną poniżej analizę przeprowadź nazajutrz po „doświadczeniu”, gdy będziesz jeszcze dobrze pamiętać poprzedni dzień.
Każdą z odnotowanych czynności staraj się zakwalifikować do jednej z poniższych kategorii (jeśli uznasz to za słuszne, to możesz dołożyć dodatkowe kategorie – np. życie towarzyskie, nauka, itd):
- czynności rutynowe (toaleta, domowa krzątanina, zakupy, pranie, dojazd do pracy itp.),
- praca zaplanowana (np. praca nad dokumentem, obsługa klientów),
- praca nieplanowana (telefony, rozmowa z szefem, pomoc koledze itd.),
- czas z bliskimi (m.in. wspólne posiłki, spacery),
- czas dla siebie (np. hobby, film, książka, gimnastyka, medytacja),
- „pożeracze” czasu (np. telewizja, Internet).
Oczywiście niektórych czynności nie będzie łatwo jednoznacznie sklasyfikować – czy np. odwiedzanie facebooka, lub oglądanie wiadomości to „czas dla siebie”, czy „pożeracz czasu”? – zależeć to będzie od Twojej interpretacji.
Gdy poklasyfikujesz już wszystkie czynności, to zsumuj czas w każdej z kategorii.
Zwróć uwagę na to co podoba Ci się w Twoim sposobie spędzania czasu - np., że spędzasz dużo czasu z rodziną, albo skutecznie realizujesz swój plan w pracy. Całkiem możliwe, że znajdziesz też sporo rzeczy, które Ci się nie podobają – pamiętaj jednak, że celem eksperymentu jest dążenie do poprawy. Pogratuluj sobie odwagi i szczerości przed samym sobą. Od teraz będziesz spędzać swój czas bardziej świadomie*. 
Prawdopodobnie zauważysz, że sprawy rutynowe zajmują naprawdę dużo czasu. Można starać się trochę je ograniczać (np. kupując zmywarkę zamiast zmywać naczynia ręcznie), można też próbować dodatkowo wykorzystywać część z tego czasu – np. czytając książki lub słuchając audiobooków w drodze do pracy. Jednakże w dużej mierze trzeba się z tym po prostu pogodzić.
Porównaj ile czasu w pracy zajęły Ci czynności zaplanowane, a ile sprawy, które pojawiły się nagle. Takich spraw często jest więcej niż mogłoby się zdawać. Żeby uniknąć niepotrzebnych stresów warto to przewidzieć i zostawiać w planie dnia trochę czasu na czynności „nieprzewidziane”.
Przejrzyj jeszcze kilka razy listę wszystkich czynności zapisanych w ciągu dnia, i za każdym razem rozważ kolejną z poniższych kwestii:
- Czy któreś z czynności dałoby się bez większego problemu wyeliminować lub skrócić?
- Zwróć uwagę czy w niektórych z półgodzinnych okresów nie występuje zbyt wiele czynności. Przykład taki przedstawiony jest w godzinach 9.30-10.00 na rysunku z poprzedniego wpisu. Teoretycznie miał to być czas pracy nad dokumentem, jednak był kilkukrotnie przerywany. Robienie kilku rzeczy na raz (tzw. wielozadaniowość) obniża naszą wydajność. Zwłaszcza pracując nad trudnym zadaniem warto zadbać możliwość pełnego skupienia.
- Ile czasu poświęciłeś na sprawy naprawdę ważne (rodzina, zdrowie, rozwój osobisty, rozwój zawodowy, hobby, wartościowa rozrywka i odpoczynek)? Jesteś tym usatysfakcjonowany, czy w którejś sferze czujesz niedosyt?
- Które z tych czynności zbliżają Cię do realizacji Twoich najważniejszych celów? Może zechciałbyś przeznaczać na nie trochę więcej czasu?
Ustosunkowanie się do powyższych kwestii, może w efekcie poważnie zmienić Twoją strukturę spędzania czasu.
A na koniec jeszcze bardzo ważna sprawa (uwaga, będzie trochę patetycznie). Doba niby ma 24 godziny – jednak gdy odjąć od tego sen, czynności rutynowe i pracę, to „na życie” zostaje Ci naprawdę niewiele czasu. Do swojej dyspozycji masz tylko kilka godzin dziennie – czy warto spędzać jedną z nich na facebooku, a dwie przed telewizorem? Ceń swój czas. Spędzaj go z bliskimi, przeznaczaj na regenerujący odpoczynek i naprawdę satysfakcjonujące rozrywki. Rozwijaj się i dąż do realizacji marzeń. Staraj się spędzać swój czas w zgodzie z Twoimi najważniejszymi wartościami.

Jesteśmy bardzo ciekawi Twoich wrażeń i wniosków – podziel się nimi w komentarzach.


(*)
Zachowaj swoje notatki, i za kilka miesięcy powtórz to ćwiczenie – by uświadomić sobie postęp, oraz zastanowić się, co jeszcze możesz poprawić w swoim sposobie spędzania czasu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz